Alles over veiligheid
Verder dan vergunningen
De Kiltunnel neemt veiligheid serieus. Minimaal vier keer per jaar worden alle systemen in de tunnel getest. Dat geldt bijvoorbeeld voor pompen, ventilatoren, omroepinstallaties, slagbomen en verkeerslichten. Zo weten we zeker dat alles ook echt werkt als het nodig is.
Onafhankelijk toezicht
De tunnelbeheerder (de directeur van het wegschap) is volgens de wet verantwoordelijk voor het nemen van alle maatregelen die de tunnel veilig maken. Hij moet ook zorgdragen voor goed onderhoud en daardoor onveilige situaties voorkomen. De tunnelbeheerder moet ook een onafhankelijke veiligheidsbeambte benoemen. Deze veiligheidsbeambte heeft specifieke wettelijke taken. Zijn belangrijkste taak is na te gaan of de tunnel in gebruik veilig is voor weggebruikers en het personeel. De veiligheidsbeambte heeft ook een belangrijke rol in het toetsen van de plannen voor groot onderhoud. Hij bespreekt ook de tijdelijke verkeerssituatie tijdens het groot onderhoud met de veiligheidsregio en zorgt ervoor dat de hulpdiensten tijdig kunnen oefenen.
Veiligheid bij pech
Bij een pechgeval detecteren camera’s automatisch een stilstaand voertuig. De rijstrook wordt met rode kruizen afgezet en er wordt een snelheidslimiet ingesteld. Medewerkers van de Kiltunnel zijn altijd vlakbij om hulp te verlenen.
Dit kun je zelf doen om de Kiltunnel veilig te houden
- Zet je alarmlichten aan.
- Bij stilstand in de tunnel ten minste 5 meter afstand van je voorganger houden.
- Wacht in je auto op hulp.
- Zet je alarmlichten aan.
- Stop zo dicht mogelijk langs de rechterkant.
- Zet de motor af.
- Verlaat voorzichtig de auto.
- Informeer de tunnelbeheerder met de alarmtelefoon.
- Verleen eerste hulp aan gewonden.
- Zet je alarmlichten aan.
- Rijd zo mogelijk zelf de tunnel uit. Keer nooit en rijd nooit achteruit.
- Zet de motor af en laat de sleutel in het contact.
- Informeer de alarmorganisaties. Gebruik daarvoor de alarmtelefoon.
- Probeer de brand te blussen, maar alleen in het beginstadium. Wanneer dat niet lukt, loop dan van het vuur weg en verlaat onmiddellijk de tunnel via een dichtstbijzijnde (nood)uitgang.
- Verleen eerste hulp aan gewonden.
Tunnelveiligheid in Nederland
De wet aanvullende regelgeving veiligheid wegtunnels is in 2006 in Nederland ingevoerd. De wet is de Nederlandse invulling van de EU-richtlijn op het gebied van veiligheid van wegtunnels. Deze richtlijn is ontwikkeld om in heel Europa een minimumniveau van veiligheid vast te stellen. Aanleiding hiervoor waren de tunnelbranden die eind jaren ’90 in Europa plaatsvonden en die veel slachtoffers eisten.
Waarom zoveel aandacht voor veiligheid in tunnels? Zijn tunnels dan zo gevaarlijk? Nee, tunnels zijn niet gevaarlijk, ze vragen alleen wel een goed gebruik. Als het misgaat, dan moet er ook snel en adequaat gehandeld worden. Dat alles vraagt om maatregelen in de tunnel, procedurele afspraken tussen de tunnel en de hulpverleningsdiensten en toezicht op de naleving van de eisen uit wet- en regelgeving.
Meer informatie over tunnelveiligheid
Op de website van Rijkswaterstaat is meer informatie te vinden over tunnelveiligheid in Nederland.
Ook op de website van de ANWB vind je een video over tunnelveiligheid in Nederland en Europa.